چگونه شکل بدنی خود را پیدا کنیم
۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۸:۳۰:۵۳

هرکسی ساختار ژنتیکی مختص به خود را دارد که بر شکل بدن یا نحوه توزیع چربی بدن آنها تأثیر می گذارد. در حالی که شکل بدن گاهی اوقات معانی منفی مرتبط با ظاهر سطحی یا جذابیت را به همراه دارد، دانستن نوع شکل بدن شما در واقع بخش بزرگی از درک بهترین انتخاب های غذایی و برنامه های ورزشی است که باید برای داشتن یک سبک زندگی سالم اتخاذ کنید. این به این دلیل است که افراد با تیپ‌های بدنی مختلف چربی بدن را در نواحی مختلف بدن خود توزیع و ذخیره می‌کنند و توزیع عضلات اسکلتی متفاوتی دارند.

درک شکل بدن شما نیز جزء مهمی در پیدا کردن لباس و استایلی است که در آن احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. برای تعیین شکل بدن باید نقاط مختلفی از بدن را اندازه گیری کرد. اندازه‌گیری‌هایی مانند نسبت باسن و دور کمر، تعیین‌کننده‌های اصلی در شکل بدن هستند. اگر قصد محاسبه توده متابولیکی بدن را به کمک سطح بدن دارید، باید به جای آن از محاسبه گر سطح بدن استفاده کنید.

شکل بدنی

نحوه سنجش شکل بدن

چهار اندازه گیری اصلی بدن وجود دارد که برای تعیین شکل بدن شما استفاده می شود. برای انجام هر یک از این اندازه گیری ها از یک متر نواری استفاده کنید.

سینه: اندازه گیری را در بزرگترترین نقطه قفسه سینه انجام دهید. دقت کنید که متر خیلی سفت نباشد. در این حالت شما باید بتوانید آزادانه دم و بازدم انجام دهید.

دور کمر: کمر خود را در باریک ترین قسمت درست بالای ناف خود اندازه بگیرید.

باسن: برای اندازه گیری باسن خود، صاف بایستید و متر را دور پهن ترین قسمت باسن که از پهلو مشاهده می شود بگردانید.

شانه ها*(فقط در بعضی از محاسبه گر ها): از نوک یک شانه شروع کنید و دور تا دور شانه دیگر را به صورت دایره ای اندازه بگیرید. متر نواری را در بالای شانه های خود نگه دارید . برای اندازه گیری ممکن است به کمک شخص دیگر نیاز داشته باشید، البته در محاسبه گری که در سایت رجیمی قرار دادیم، این قسمت وجود ندارد تا بتوان محاسبات سریعتری انجام داد.

نحوه اندازه گیری

همانطور که در ادامه توضیح داده شده است نسبت این اندازه‌گیری‌های بدن به یکدیگر می‌تواند مشخص کند که شما در چه گروهی از شکل بدنی قرار می‌گیرید.

 

شکل بدنی شما چگونه است؟

شکل های بدن را می توان به هفت نوع اصلی دسته بندی کرد. این شکل ها بر اساس شکلی که بیشتر شبیه ساختار بدن شما است نامگذاری شده اند. در زیر توضیحات داده شده است که به ویژه برای بانوانی که عمل جراحی زیبایی در ناحیه سینه خود انجام نداده اند، می تواند شکل بدنی را به درستی تعیین نماید و نسبت به ویژگی های شکل بدنی فرد، موارد مطرح شده را در نظر داشته باشد.

 

مثلث وارونه

افرادی که شکل بدن مثلثی وارونه دارند، اندازه شانه یا سینه آنها بیش از 5 درصد بزرگتر از اندازه باسن آنها است. این بدان معنی است که آنها به طور کلی شانه های پهن با کمر باریک دارند. افراد با این فرم بدن، معمولا متابولیسم بالایی دارند. با این حال، اگر افراد مثلثی شکل رژیم غذایی مملو از چربی داشته باشند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آنها بیشتر است. علاوه بر این، گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که فرم بدنشان در این دسته قرار می گیرد نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

 مثلث وارورنه

مستطیل

شکل بدن مستطیل گاهی اوقات به عنوان خط کش یا شکل بدن مستقیم نیز شناخته می شود. مردان و زنان با تیپ بدنی مستطیلی، دور کمرشان کمتر از 25 درصد کوچکتر از شانه یا سینه است، در حالی که اندازه شانه، سینه و باسن در نسبت 5  درصدی از یکدیگر است. این افراد چارچوب باریک تری دارند و ممکن است در سینه و باسن صاف تر باشند. افرادی که فرم بدنی مستطیلی دارند، تمایل به حمل وزن متناسب دارند، اما می توانند وزن را در اطراف شکم خود نیز حمل کنند. بسیاری از دوندگان استقامت و رقاص ها این شکل بدنی را دارند. این افراد معمولاً لاغر به نظر می رسند، با این حال ممکن است ساختن عضلات خالص برای آنها سخت تر باشد و این گاهی اوقات می تواند متابولیسم آنها را پایین بیاورد.

 مستطیل

گرد/سیب

افراد با تیپ بدنی سیبی شکل، اندازه دور کمرشان بیشتر از اندازه باسن و سینه آنها است. این بدان معنی است که آنها دارای سطوح بالاتری از چاقی شکمی هستند. همانطور که در بالا ذکر شد، این چربی احشایی بیشترین خطر را برای سلامتی دارد. بسیاری از افراد با تیپ بدنی سیبی شکل بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند.

 

مثلث/گلابی

افراد با بدن گلابی شکل وزن بیشتری در باسن و لگن خود در مقایسه با شکم خود دارند. اندازه شانه یا سینه آنها بیش از 5 درصد کوچکتر از اندازه باسن است. برخی از مطالعات نشان داده اند که چربی در باسن و ران در واقع با خطر کمتری برای بیماری های قلبی عروقی در مقایسه با چربی شکم مرتبط است. با این حال، باید توجه داشت که اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن چربی در هر قسمت از بدن شما برای سلامت کلی مفید است.

 به طور متوسط، درصد چربی بدن زنان بیشتر از مردان است. با این حال، زنان تمایل بیشتری به توزیع چربی بدن گلابی شکل دارند، در حالی که مردان معمولاً توزیع چربی بدنشان به شکل سیب است. به نظر می رسد که در مقایسه با توزیع چربی گلابی شکل بدن در بسیاری از زنان، پیامدهای سلامتی بیشتری از چاقی مرکزی وجود دارد که در مردان معمول تر است.

 گلابی

ساعت شنی

شکل بدن ساعت شنی دارای دور کمری است که حداقل 25 درصد کوچکتر از اندازه های شانه یا سینه است. علاوه بر این، دور کمر آنها حداقل 25٪ کوچکتر از باسن آنها است و اندازه های شانه و باسن در نسبت 5٪ از یکدیگر است. این شبیه تصویر ساعت شنی است. برخلاف شکل سیب یا گلابی، وزن در یک ناحیه از بدن متمرکز نیست. بسیاری از زنان جوان دارای تیپ بدنی ساعت شنی هستند. از آنجایی که این زنان چربی کمتری در شکم خود جمع می‌کنند، احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سرطان در این زنان کمتر از آنهایی است که تیپ بدنی «سیبی‌شکل» دارند.

 

ساعت شنی بالا

افرادی که شکل بدن ساعت شنی بالایی دارند، اندازه دور کمرشان حداقل 25 درصد کوچکتر از شانه یا سینه است. علاوه بر این، دور کمر آنها حداقل 25٪ کوچکتر از دور باسن است و اندازه سینه آنها بزرگتر از اندازه دور باسن آنها است. این ساعت شنی "بالا" شبیه ساعت شنی معمولی است، اما سینه یا شانه ها به وضوح بزرگتر از باسن هستند. (البته در محاسبه گر سایت رجیمی این تیپ دیده نشده است، اما بعضی از افراد را می توان با این تیپ در نظر گرفت)

 

ساعت شنی پایین

شبیه به ساعت شنی بالا، این تیپ بدنی دارای نسبت کمر مشخصی است. با این حال، سینه کوچکتر از باسن است. در این حالت کمر حداقل 25 درصد کوچکتر از شانه و باسن است و باسن بزرگتر از سینه است. (البته در محاسبه گر سایت رجیمی این تیپ دیده نشده است، اما بعضی از افراد را می توان با این تیپ در نظر گرفت)

 

آنچه که شکل بدن شما ممکن است در مورد سلامتی شما فاش کند مشابه اینکه نسبت دور کمر به باسن می‌تواند به پیش‌بینی خطر مشکلات مزمن سلامتی و چاقی کمک کند، شکل  بدنی نیز همین‌طور است. درک آنچه که نوع شکل بدن شما در مورد نحوه توزیع چربی بدن به شما می گوید می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه فردی برای به حداکثر رساندن سلامت و تناسب اندام خود ایجاد کنید. چربی شکمی به نام چربی احشایی نیز شناخته می شود که می تواند باعث تعدادی از مشکلات سلامتی شود. در واقع، مقادیر بالای چربی احشایی با بدتر شدن عوامل خطر قلبی عروقی در ارتباط است.

بنابراین، افرادی که احتمال بیشتری برای اندوخته چربی در ناحیه میانی بدن خود دارند، باید به تغذیه و ورزش خود توجه زیادی داشته باشند تا عوامل خطر را کاهش دهند. علاوه بر این، دور کمر بزرگتر با سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 مرتبط است.

سندرم متابولیک وضعیتی است که شامل افزایش چربی احشایی (یا چاقی مرکزی که با افزایش دور کمر اندازه گیری می شود)، عدم تحمل گلوکز، کلسترول بالا و فشار خون بالا می باشد. محاسبه دور کمر و دور باسن نسبت به بقیه اعضای بدن می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا در معرض خطر بیشتری برای این مشکلات سلامتی هستید یا خیر. نحوه ذخیره چربی در کمر و باسن نیز نشانگر چاقی است. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که این اندازه‌گیری‌ها ممکن است نشانگر بهتری برای چاقی نسبت به محاسبه ساده شاخص توده بدن باشد.