خوراک گوشت و سبزیجات مخلوط
۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۱۴:۰۳:۲۳

مواد موردنیاز

 

"350 گرم راسته گوساله بدون چربی

1 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت

1 قاشق غذاخوری سس سویا

1/4 قاشق چایخوری فلفل سفید

 

1/2 کلم بروکلی

1 هویج بزرگ،برش داده شده

1 پیاز قرمز کوچک، نازک برش داده شده

1/2 فلفل دلمه ای قرمز بزرگ، خرد شده

3 تا 4 قارچ دکمه ای

1/2 کاهو چینی کوچک، خرد شده

نخود فرنگی یک مشت

4 قاشق چایخوری روغن هسته انگور یا روغن نباتی با نقطه دود بالا

نمک و فلفل سفید برای سرو به میزان دلخواه و بسته به رژیم غذایی: برنج سفید پخته شده، پیازچه خلال شده، کنجد برشته شده.

مواد لازم برای سس همزن:

3/4 فنجان آب گوشت گاو

1 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت

1 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای تیره

2 قاشق غذاخوری سس صدف

1 قاشق غذاخوری سس سویا

2 قاشق چایخوری روغن کنجد

2 حبه سیر، ریز خرد شده یا رنده شده

 

طرز تهیه

گوشت  را مرینیت کنید: فیله های نازک، نشاسته ذرت و  سس سویا  را به یک کاسه متوسط اضافه کنید. با فلفل سفید مزه دار کنید. سپس هم بزنید تا ترکیب شوند، گوشت گاو را کاملا و یکنواخت بپوشانید. در حالی که بقیه مواد را آماده می کنید کنار بگذارید تا در دمای اتاق استراحت کند. این زمان عالی برای آماده کردن همه سبزیجات سرخ شده، خرد کردن و برش دادن سایر مواد است.

2. سس  را آماده کنید: نشاسته ذرت، شکر قهوه ای تیره، سس صدف، سس سویا و 1 قاشق چایخوری روغن کنجد را به یک کاسه یا شیشه کوچک اضافه کنید. هم بزنید یا تکان دهید تا  به خوبی ترکیب شوند. کنار بگذارید. ۱ قاشق چایخوری روغن کنجد باقیمانده را به یک قابلمه کوچک روی حرارت متوسط رو به بالا اضافه کنید. پس از داغ شدن، سیر را اضافه کنید و  30 ثانیه تا 1 دقیقه تفت دهید تا معطر و کمی قهوه ای شود. مخلوط گوشت گاو را با هم مخلوط کرده و 4 تا 5 دقیقه هم بزنید تا غلیظ شود. از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

3. سبزیجات را آماده کنید: در همین حین با غلیظ شدن سس، سرخ کردن را شروع کنید. 1 قاشق چایخوری روغن هسته انگور را به یک ووک یا تابه بزرگ روی حرارت متوسط به بالا اضافه کنید. پس از داغ شدن و براق شدن، هویج و کلم بروکلی را اضافه کنید. کمی نمک بزنید و بپزید، مرتباً   3-4 دقیقه هم بزنید تا رنگ پر جنب و جوشی پیدا کند و کمی نرم شود. سپس سبزیجات را به یک بشقاب یا کاسه بزرگ منتقل کنید و کنار بگذارید. ۱ قاشق چایخوری روغن دیگر را به ووک یا تابه اضافه کنید و روی حرارت متوسط رو به بالا برگردانید. پس از داغ شدن و درخشان شدن، پیاز قرمز خرد شده، فلفل دلمه ای، قارچ، کاهوچینی و نخود فرنگی را اضافه کنید. کمی نمک بزنید و بپزید، حدود 3 دقیقه مرتباً هم بزنید تا کمی نرم شود. سپس به همان بشقاب یا کاسه بزرگی که کلم بروکلی و هویج است منتقل کنید و کنار بگذارید.

4. گوشت گاو را تفت دهید و سرخ کردن را تمام کنید: 2 قاشق چایخوری روغن باقیمانده را به ووک یا تابه اضافه کنید و حرارت را تا متوسط کم کنید. پس از داغ شدن و درخشان شدن، گوشت گاو  را از مرحله 1 اضافه کنید. ماهیتابه را تکان دهید تا برش های گوشت گاو جدا شود تا یکنواخت قهوه ای شوند. آن را بپزید، گهگاهی هم بزنید تا قهوه ای شود. در  همین حین، سس آماده شده را از مرحله 2 داخل ماهیتابه بریزید. سبزیجات سرخ شده را دوباره داخل ماهیتابه بریزید. 1 تا 2 دقیقه بیشتر بپزید و مرتباً هم بزنید تا گوشت گاو و سبزیجات با هم مخلوط شوند. سپس از روی حرارت بردارید.

5. بلافاصله سرو کنید و گوشت گاو و سبزیجات را  در کنار برنج ، به میزان دلخواه  پیازچه برش خورده و دانه های کنجد برشته شده میل کنید. نوش جان

 

حقایق تغدیه ای در هر سروینگ   

اندازه سروینگ 1 بشقاب

انرژی  291 کالری

پروتئین  25.1  

کربوهیدرات     24.4

چربی   10.4